COMENIUS

Ο Comenius ήταν φιλόσοφος του 17ου αιώνα από τη Μοραβία, εκτιμούσε ότι το σχολείο έπρεπε να ανοιχτεί στον εξωτερικό κόσμο. Η διεύρυνση των οριζόντων είναι η κύρια πρόκληση της εποχής μας. Η Ευρωπαϊκή συνεργασία φέρνει νέα πνοή στα σχολεία, νέες ιδέες. Προτείνεται η σελίδα για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών που υποβάλλουν προγράμματα όπου αναλύονται οι στόχοι και οι επιμέρους δράσεις του Comenius.

comenius

Η ενέργεια COMENIUS υποδιαιρείται σε τρεις επιμέρους ενέργειες:

COMENIUS 1: Συμπράξεις Σχολικών Ιδρυμάτων.

Η ενέργεια COMENIUS 1 συμβάλλει στην επίτευξη των γενικών στόχων του COMENIUS ενισχύοντας διακρατικές συμπράξεις σχολικών ιδρυμάτων. Κάθε σύμπραξη υλοποιεί ένα σχέδιο διακρατικής συνεργασίας στο πλαίσιο του Σχεδίου COMENIUS κάθε συμμετέχοντος σχολικού ιδρύματος. Στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1, τα σχολικά ιδρύματα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν υποψηφιότητα για οικονομική ενίσχυση σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες σχεδίων:- Σχέδια COMENIUS για σχολικά ιδρύματα- Σχέδια COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών - Σχέδια COMENIUS για ανάπτυξη σχολικών ιδρυμάτων.

COMENIUS 2: Κατάρτιση Εκπαιδευτικού Προσωπικού Σχολικών Ιδρυμάτων

COMENIUS 3: Δημιουργία Δικτύων

Η ενέργεια COMENIUS 3 ενθαρρύνει τη δικτύωση σχεδίων COMENIUS τα οποία μελετούν θέματα κοινού ενδιαφέροντος, με στόχο την προαγωγή της ευρωπαϊκής συνεργασίας και των καινοτομιών στη σχολική εκπαίδευση σε διάφορους θεματικούς τομείς.

Το πρόγραμμα Μελέτη - Προστασία - Αξιοποίηση Σπηλαίων εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα - Comenius 3., ξεκίνησε το σχολικό έτος 1997-1998 και ολοκληρώθηκε το σχολικό έτος 1998-1999.

Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν και συνεργάζονταν τα σχολεία:

         Σχολείο                          Χώρα                                    
Instituto Magistrale "G.Verga" di Modica Sicily - Italy
Instituto Tecnico per geometri "R. Gagliardi" di Ragusa Sicily - Italy
Escola basico a secundaria "Lucinda Andrade" di S?o Vicente Madeira - Portugal
Δημοσθένειο Ενιαίο Λύκειο Παιανίας Παιανία -Ελλάδα

Οι δραστηριότητες του προγράμματος αυτού ήταν:

  • Visita  di studio 19-26 Ottobre 1997 ? S?o Vicente ~ Madeira

  • Visita di studio 25 Aprile-2 Maggio 1998 ? Ragusa ~ Sicilia

  • Visit study of partners 25-29 April 1999 ? Athens ~ Greece

    • Μελέτη, Αξιοποίηση και Προστασία Σπηλαίων

      • Δημιουργία σταλακτιτών και σταλαγμιτών

      • Είδη σταλακτιτών - σταλαγμιτών

Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές συμμετείχαν σε επισκέψεις, μελέτη και φωτογράφηση του σπηλαίου Παιανίας, καθώς και του Σπηλαίου των Λιμνών στα Καλάβρυτα. Κατά την διάρκεια της τετραήμερης επίσκεψης έλαβαν μέρος σε δραστηριότητες του Κ.Π.Ε. Κλειτορίας που περιελάμβαναν μετρήσεις, καταγραφές και παρουσιάσεις των εργασιών  των μαθητών σχετικές με τα νερά της περιοχής. Η εργασία των μαθητών επιβραβεύτηκε από το Κ.Π.Ε. για την πρωτοτυπία της παρουσίασης. Κατά την γεωλογική μελέτη των σπηλαίων της Ελλάδας έγινε επεξεργασία της υπάρχουσας βιβλιογραφίας καθώς και παρακολούθηση ενημερωτικής ημερίδας από γεωλόγο του Ι.Γ.Μ.Ε. και την Εφορεία Παλαιοντολογίας και Σπηλαιολογίας του ΥΠ.Πολιτισμού.

Ακολούθησε μελέτη και ταξινόμηση των σταλακτιτών και σταλαγμιτών που απαντώνται στα σπήλαια αφού έγινε χρήση πηγών από το Διαδύκτιο. Οι αναφορές των σπηλαίων στην ποίηση, ιστορία, λαογραφία της Ελλάδας αποτέλεσαν το τελικό στάδιο της εργασίας. Η συνεργασία με τα Ευρωπαϊκά Σχολεία με την ανταλλαγή εμπειριών εμπλούτισε τις γνώσεις τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών σχετικά με τα σπήλαια.  

Η εργασία καταγράφηκε σε τρεις (3) δίγλωσσες ετήσιες εκδόσεις που επιμελήθηκαν οι μαθητές μαζί με τις καθηγήτριες τους, οι οποίες μάλιστα επιβραβεύτηκαν από την σύμβουλο των Αγγλικών κ. Διαμαντίδου  Αγγελική .Επίσης έγινε ανταλλαγή με αντίστοιχες εκδόσεις των Σικελών και των Πορτογάλων, οι οποίοι μας φιλοξένησαν και φιλοξενήθηκαν από εμάς στην πατρίδα μας.                           

Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργάστηκαν οι παρακάτω καθηγητές:

Διευθύντρια

Αλεξάνδρα Σταύρου

Υπεύθυνες Καθηγήτριες

Ζωγράφου Παναγιώτα
Λιαναντωνάκη Ελένη
Τσακαλούδη Αναστασία                   

Η Περιβαλλοντική Ομάδα του σχολείου περιλάμβανε τους εξής μαθητές:

Ανδρέου Σταματίνα, Αντωνόπουλο Αθανάσιο, Αντωνοπούλου Μαρία, Αργυρόπουλο Κίμωνα, Αρώνη Σταματίνα, Βήχου Δήμητρα, Ζαχαριά Κωνσταντίνα, Κατσανάκη Βασίλειο, Κατσιμίχα Σόλωνα, Κίσσα Βασιλική, Κορομηλά Νικόλαο, Κυριακοπούλου Αθανασία, Κωνσταντακόπουλο Ιωάννη, Λεβαντή Νικόλαο, Λευθεροχωρίτη Σοφία, Μανωλά Βαρβάρα, Μέξια Γεωργία, Νασίκα Δημήτριο, Οικονόμου Σοφία.

Το πρόγραμμα εκπονήθηκε από ομάδα μαθητών με αφορμή το μάθημα «Αρχές Περιβαλλοντικών periballontikh01-02Επιστημών».

Οι μαθητές μελέτησαν το ρόλο των αποικοδομητών στην ανακύκλωση της ύλης στα οικοσυστήματα και τη διαδοχική μετατροπή της από οργανική σε ανόργανη μορφή.

Μέτρησαν τον ρυθμό μείωσης της μάζας ξερών φύλλων.

Διερεύνησαν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποικοδόμηση:

- είδος οικοσυστήματος

- κλίμα

- διαθεσιμότητα νερού ? βροχοπτώσεις ? θερμοκρασία

- ηλιοφάνεια κτλ.

Εξέτασαν πώς συνδέονται οι πυρκαγιές με τους αποικοδομητές.

Γνώρισαν και εφάρμοσαν τρόπους παρασκευής κομπόστ στους κήπους των σπιτιών τους «αξιοποιώντας» τη δράση των αποικοδομητών

Διδασκαλία και παρουσίαση του προγράμματος με θέμα "Εθελοντισμός".

Εκδόθηκε σχετική μελέτη

agwgh02-03

  Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι οι σημερινές κοινωνίες χαρακτηρίζονται από υλικό ευδαιμονισμό, καταναλωτική μανία και ατομικισμό. Στη νέα χιλιετία το σύνθημα «αντισταθείτε» δεν παίρνει μόνο την έννοια του αγώνα. Παίρνει και την έννοια της προσπάθειας στο επίπεδο της αλληλεγγύης, στο επίπεδο «ο ένας για τον άλλο και όλοι μαζί για την κοινωνία των πολιτών»

  Μαθητές που συμμετείχαν

Αθανασοπούλου Νατάσα, Θανάση Παναγιώτα, Θηραίου Ειρήνη, Κακανάς Γεώργιος, Κόντος Αλκιβιάδης, Κορομηλά Μαρία, Κυριακοπούλου Αντιγόνη, Λαλιώτης Δημήτριος, Λεϊμονής Κωνσταντίνος, Λιάσκος Θεόδωρος, Στάμου Μαργαρίτα, Σταυρίδη Σταυρούλα, Στεφάνου Χαραλαμπία, Τζίκα Αικατερίνη, Τζιώλη Αθανασία

Υπεύθυνοι Καθηγητές

Κατσουλάρη Παρασκευή, Φιλόλογος

Παξεβάνη Ιωάννα, Φιλόλογος

 

Διδασκαλία και παρουσίαση του προγράμματος με θέμα "Ρατσισμός."

Εκδόθηκε σχετικό έντυπο.

agwgh01-02

Μέσα και από προσωπικές μαρτυρίες ασχοληθήκαμε με τον κοινωνικό ρατσισμό που οδηγεί σε αλλαγή βασικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του ανθρώπου και λειτουργεί ως καταλύτης για την ανάπτυξη αντιδημοκρατικών και αυταρχικών στάσεων και συμπεριφορών.

Επίσης με τις συνέπειες του ρατσισμού στον οικονομικό τομέα, στην κοινωνική ζωή (διάσπαση κοινωνικής συνοχής, υποχώρηση κοινωνικών αξιών), στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό διαμορφώνεται μέσα από την ανθρωπιστική παιδεία, την ηθική καλλιέργεια της οικουμενικής συνείδησης, τη δημοκρατική αγωγή και τέλος τη λήψη αυστηρών μέτρων.

Μέσα από την έρευνά μας (πόσο θεωρούνται ρατσιστές οι μαθητές) αυτό που κρατήσαμε είναι η αισιοδοξία και η ελπίδα ότι οι νέοι έχουν αντιληφθεί ότι όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα από χρώμα και θρησκεία είναι ίσοι.

Οι απαντήσεις στα ερωτηματολόγια μας έδειξαν ότι οι ουδέτεροι μαθητές προηγούνται και έπονται οι αντιρατσιστές.

Οι ενήλικες παρουσιάζονται με ανθρωπιστικά αισθήματα και ελπίζουν για έναν καλύτερο κόσμο με αλληλεγγύη, κατανόηση, συνεργασία και συμπόνια.

Μαθητές που συμμετείχαν

Α΄ Τάξη
Δερμούσης Δημήτρης, Διαβάτης Γεώργιος, Ζάρδας Νικόλαος, Θανάση Παναγιώτα, Θηραίου Ειρήνη, Καζακίδης Κωνσταντίνος, Κακανάς Γιώργος, Καλλιαμπέτσου Αγγελική, Κορομηλά Μαρία, Κυριακοπούλου Αντιγόνη, Λεϊμονής Κωνσταντίνος, Λιάσκος Θεόδωρος

Γ΄ Τάξη
Πούλος Θάνος, Σπύρου Κωνσταντίνα, Στάμος Χαρίλαος, Τόλης Γεώργιος, Τσοπέλη Ελένη, Φραγκούλης Κωνσταντίνος

Εθελοντική Προσφορά:
Κόντος Αλκιβιάδης, Κυρίτσης Αλέξανδρος, Λαλιώτης Δημήτρης (Α' τάξη)

Υπεύθυνοι Καθηγητές

Χατζηδήμα Αναστασία, Κοινωνιολόγος

Κατσουλάρη Παρασκευή, Φιλόλογος

Διδασκαλία και παρουσίαση του προγράμματος με θέμα "Ελεύθερος Χρόνος".  Εκδόθηκε σχετικό έντυπο.

agwgh ygeias 00-01

Το θέμα αυτό ήρθε σαν συνέχεια του θέματος που αφορούσε το σχολικό άγχος. Ορίσαμε τον ελεύθερο χρόνο, συγκρίναμε τον ελεύθερο χρόνο του σήμερα με εκείνον του 1900. Αναφερθήκαμε στους παράγοντες που συντέλεσαν στην αύξηση του ελεύθερου χρόνου σήμερα, στις ωφέλειες από τη σωστή αξιοποίηση του χρόνου καθώς και στις αρνητικές συνέπειες της κακής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Αναλύσαμε το πρόβλημα του ελεύθερου χρόνου που όμως όλοι μας διαμαρτυρόμεθα ότι δεν υπάρχει. Επισημάναμε τους κυριότερους λόγους για τους οποίους δημιουργείται αυτό το πρόβλημα. Τα παιδιά της ομάδας ασχολήθηκαν και με τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες αφού συγκέντρωσαν στοιχεία από ερωτηματολόγια. Το παιδί του λυκείου καταναλώνει 8 έως 12 ώρες ημερησίως για τις λεγόμενες εξωσχολικές παραεκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Καταλήξαμε ότι ο χρόνος είναι ελάχιστος σε σύγκριση με το επιθυμητό και ίσως η πλειονότητα των μαθητών δεν είναι ικανοποιημένη με τον τρόπο που δαπανά τις εξωσχολικές ώρες, γι' αυτό και ζητά μεγαλύτερη συμμετοχή στην επιλογή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Οι σημερινοί τρόποι ψυχαγωγίας των νέων είναι πάρα πολλοί αλλά όλοι αυτοί οι τρόποι δεν πηγάζουν από τις ψυχές τους αλλά από άψυχα μέσα.

Οι σημερινοί μαγικοί τρόποι διασκέδασης οδηγούν τους νέους στην αποξένωση. Μετέχουν χωρίς να συμμετέχουν.

Η εκπαίδευση είναι ένα μέσο λύσης του προβλήματος· το σχολείο παράλληλα με την οικογένεια μπορεί να γίνει ο θεσμικός φορέας διαπαιδαγώγησης των νέων για τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου μακριά από τις αρνητικές κοινωνικές προκλήσεις.

ΣΤΟΧΟΙ

Ηρεμία για καλύτερες επιδόσεις
Ανάπτυξη κρίσης όσον αφορά την επιβαλλόμενη κατανάλωση
Ανάπτυξη συλλογικής συνείδησης

Μαθητές που συμμετείχαν

Πούλος Αθανάσιος, Στάμου Ισιδώρα, Στάμος Χαρίλαος, Σταύρου Αντιγόνη, Σιδέρη Καλομοίρα, Σπύρου Κωνσταντίνα, Τσάκαλος Ευστάθιος, Τόλης Γεώργιος, Τρικαλιώτη Γεωργία, Φραγκούλης Κωνσταντίνος, Φυλακτός Παναγιώτης, Χρηστέας Δημήτριος, Τσοπέλη Ελένη, Χριστοδούλου Αθηνά, Τζαμουράνος Αλέξανδρος, Χούντα Αθηνά

Υπεύθυνοι Καθηγητές

Χατζηδήμα Αναστασία, Κοινωνιολόγος

Κατσουλάρη Παρασκευή, Φιλόλογος

Πρόσθετες πληροφορίες